Metody czytania Pisma Świętego
1. Metoda godzin biblijnych
Godzina
biblijna ma pewien schemat, chociaż nie jest on
rygorystycznie przestrzegany. W propozycjach poszczególnych
autorów można odnotować różnice. Dwa elementy w tych
propozycjach są jednak niezmienne: wyjaśnienie tekstu i
wyciągniecie z niego wniosków dla życia. Ramowy plan godziny
biblijnej przedstawia się następująco:
1 ° modlitwa do Ducha Świętego bądź
stosowna pieśń religijna;
2° odczytanie perykopy biblijnej
przez jednego z uczestników;
3° objaśnienie tekstu z
punktu widzenia filologicznego, archeologicznego,
historycznego i wydobycie głębi teologicznej;
4° odniesienie tekstów do
życia;
5° pytania i odpowiedzi
uczestników spotkania;
6° krótkie streszczenie
całości;
7° zakończenie modlitwą
lub pieśnią;
2. Metoda kręgów biblijnych
Opiera się na rozmowie, dyskusji w
określonych grupach nad tekstami ewangelicznymi, z których
wyprowadza się wnioski dla chrześcijańskiego życia. W tym
celu uczestnicy gromadzą się w określonych grupach i
wspólnie czytają, rozważają i dyskutują nad odpowiednimi
ftagmentami Pisma św. Oraz szukają sposobów realizowania ich
w życiu. Specyfikacją metody kręgów biblijnych jest
możliwość dzielenia się refleksjami, stawiania pytań i
dyskutowania wszystkich uczestników spotkania. W pracy kręgu
biblijnego można wyodrębnić dwa etapy:
l ° egzegetyczne wyjaśnienie tekstu
drogą pytań i odpowiedzi;
2° zastosowanie rozważanych tekstów w
życiu;
3. 3. Metoda
Viisters
Pracując tą metodą, pytamy: jaki był sens słów Pisma św. dla
ludzi ówczesnych, co te słowa oznaczają dzisiaj i do jakiego
działania wzywają obecnie. Omawiana metoda posługuje
się trzema znakami graficznymi: znakiem zapytania,
wykrzyknikiem i strzałką. Spotkanie zaczyna się modlitwą do
Ducha
Świętego. Wszyscy uczestnicy spotkania
mają ze sobą rozważany tekst Pisma św. Animator podaje tekst
i wzywa do odczytania go indywidualnie w ciszy i z
zastanowieniem. W czasie czytania uczestnicy korzystają z
wyżej wspomnianych symboli. Jeżeli uczestnik spotkania uzna
którąś z prawd za oczywistą, wtedy werset zawierający tą
prawdę oznacza się wykrzykuikiem. Znak zapytania stawia się
przy
wersetach, których treść jest niezrozumiała i chce w związku
ze swoją trudnością o coś zapytać. Strzałką oznacza się
wersety, których treścią uczestnik spotkania został
wewnętrznie poruszony i uważa to za wezwanie skierowane do
niego. Po zastanowieniu się nad przeczytanym tekstem
zgłaszane są animatorowi Wersety, przy których postawiono
znak zapytania i -określa się istniejącą trudność. Animator
zaprasza do udzielenia odpowiedzi tych uczestników, którzy
postawili przy żgłoszonych wersetach wykrzykniki, aby
podzielili się z całą grupą zrozumieniem treści tych
wersetów. Następnie animator zachęca do wypowiedzi tych,
którzy zaznaczyli dyskusyjne wersety strzałką. Każdy
powinien wynieść ze
spotkania jakieś _astosowanie życiowe. Spotkanie kończy się
modlitwąspontanic_ą.
4. Metoda ewangelicznej
rewizji życia
Rewizja życia przebiega w trzech
zasadniczych etapach: widzieć, oceniać, działać.
Ewangeliczna 'rewizja życia mobilizuje do wnikliwej
obserwacji zdarzeń, oceniaje w świetle Ewangelii i prowadzi
do poprawy życia.
Punktem
wyjścia w tej metodzie jest zdarzenie z życia codziennego,
które niepokoi i wymaga refleksji i oceny w świetle Pisma
św. Przedmiotem refleksji moze być zdarzenie będące
doświadczeniem grupy albo któregoś z uczestników. Mogą to
być zdarzenia z życia zawodowego, społecznego, kulturalnego
itp., bo każde z nich może mieć pozytywne lub negatywne
znaczenie dla zbawienia. Oprócz tego wiele tematów do
przemyślenia podsuwa prasa, film, literatura, poezja i
własne doświadczenie. Umiejętność dostrzegania zdarzeń i
refleksji nad nimi pomaga uchwycić zbawcze działanie we
współczesnym świecie. W ten sposób uczestnicy spotkań uczą
się rozpoznawać Boze wezwanie. Po anałizie zdarzenia
uczestnicy spotkania dochodzą do szczytowego momentu, jakim
jest odczytanie tekstu Pisma św. Wybrane teksty biblijne
rzucają światło Boze na tę sytuację. Uczestnicy spotkania
oceniają zdarzenie w świetle Pisma św. Towarzyszy temu
świadomość, ze Chrystus działa w naszej codzienności.
Uświadomienie problemu i ukazanie wymagań Chrystusa prowadzi
do poprawy zycia. Uczestnik spotkania stawia pytanie: Co ma
znaczyć i jak może wpłynąć na zmianę sytuacji itp.?
Skuteczność tej metody uwarunkowana jest atmosferą modlitwy
podczas całego spotkania.
5. Metoda tzw. Krótkich
formuł wiary
Metoda ta stosowana jest w grupach
wdrożonych do pracy biblijnej przez inmf metody. Zmierza ona
do pogłębienia formacji biblijnej uczestników. W kręgu
biblijnym prowadzonym tą metodą ustala się nąjpierw temat,
który będzie stanowił osnowę pracy nad wcześniej
przygotowanymi tekstami Pisma św.
Spotkanie prowadzone tą metodą rozpoczyna się modlitwą oraz
podaniem przez animatora tematu kręgu i tekstów Pisma św.
Uczestnicy spotkania dzielą się na małe grupy od 4 do 6
osób. Następnie członkowie grupy czytają w oddzielnym
pomieszczeniu tekst biblijny i analizują go w ciszy. Na
podstawie tekstu biblijnego i w nawiązaniu do tematu
formułują krótkie wypowiedzi. Potem schodzą się wszystkie
grupy razem, przedstawiając ujęcie, jakie zredagowano w
poszczególnych grupach, a wszyscy uczestnicy kręgu ustalają
ich kolejność według ważności. Przedstawiciele każdej z grup
zapisują usystematyzowane ujęcia.
Następuje kolejny etap spotkania. Uczestnicy spotkania
pracują znowu w poszczególnych grupach. Każdy uczestnik
spotkania albo cała grupa ustala swoje wyznanie wiary.
Podkreśla w nim nie tyle to, w co trzeba wierzyć, ale w kogo
się wierzy. Spotkania zwykle kończą się odczytaniem wyznania
wiary.
6.Metoda
tzw. dzielenia się Ewangelią
W tej metodzie tworzywem spotkania są
ftagmenty Ewangelii, z których wyprowadza się wnioski dla
chrześcijańskiego życia. W spotkaniach prowadzonych tą
metodą nie ma miejsca na egzegezę i dyskusję nad tekstem.
Akcent kładzie się tutaj na umiejętność słuchania tego, co
Bóg mówi do uczestników spotkania.
Po
modlitwie do Ducha Świętego przedstawiciel grupy odczytuje
głośno tekst biblijny. Do dzielenia się Ewangelią dobrze
jest wykorzystać czytanie mszalne z najbliższej niedzieli
lub święta. Przygotowałoby to członków kręgu do świadomego i
czynnego uczestnictwa i przeżycia liturgii. Po przeczytaniu
tekstu wszyscy uczestnicy w ciszy rozważają słowo Boże i
stawiają sobie pytania, W jaki sposób te słowa odnoszą się
do nich, do ich życia, postępowania. Potem następuje
dzielenie się z braćmi tym, co w każdym wywołalo słowo Boże.
Spotkanie kończy dziękczynienie Bogu za poznanie duchowe
Jego słów.
7.Metoda
rozmowy ewangelicznej
Rozmowy ewangeliczne odbywają się w
grupach od 3 do 7 osób i zasadniczo każdego tygodnia. Celem
podstawowym grupy jest coraz lepsze poznanie Chrystusa, aby
móc Go naśladować. Celami podrzędnymi mogą być przygotowanie
do Eucharystii czy też dążenie do lepszego zrozumienia
czytań mszalnych Pisma św. i kształtowania przez słowo Boże
postaw i życia, zwłaszcza młodzieży.
Zawiera
trzy części:
1
°
sprawozdanie z poprzedniej rozmowy
ewangelicznej;
2° rozmowa prowadząca do odkrycia i
zrozumienia;
3° zastosowanie;
W pierwszej części animator stawia
pytania dotyczące treści poprzedniego spotkania, zgłaszane
są osobiste trudności w osobistym kontakcie z Pismem św.
itp. Następnie animator formułuje modlitwę i zachęca
uczestników do włączenia się w rozmowę. Druga część
przebiega drogą pytań i odpowiedzi. Zmierza się tu do
wspólnego odkrywania Bozej miłości i płynącego z niej planu
zbawienia. Stawia się pytanie: W jaki sposób, jednocząc się
z Chrystusem, można pomóc w zbawieniu innych ludzi. Grupa na
tym etapie chce dopomóc innym ludziom, poznać zbawczy plan
Boga; nauczyć się żyć w zjednoczeniu z Bogiem na co dzień i
dawać otoczeniu świadectwo wiary i miłości. Animator przy
każdym problemie odwołuje się do Pisma św. i wskazuje
odpowiednie cytaty, które członkowie grupy czytają głośno.
Stanowią one odpowiedź na postawione pytania. Odkryte prawdy
poddaje się głębszej analizie w dałszych częściach rozmowy.
Analiza ta ma prowadzić do zrozumienia ich. Z pomocą
przychodzi tu także Pismo św. W trzeciej części dokonuje się
zastosowania, które może mieć różny charakter. Może ono np.
dotyczyć uznania odkrytych prawd i modlitwy, ich przyjęcie
albo nauki niektórych cytatów z Pisma św. na pamięć itp.
|